Thursday, December 18, 2008

Sedikit Ringkasan Cerita Melayu Klasik

Syair burung pungguk.

Syair Burung Pungguk tergolong dalam kesusasteraan Melayu Klasik atau dalam sastera rakyat yang berbentuk puisi (syair). Usianya sudah terlalu tua dan dikaitkan dengan suasana masyarakat tradisi. Syair ini mengisahkan satu percintaan yang tidak berjaya kerana perbezaan statu. Ia dapat dikaitkan dengan kiasan yang mengatakan “seperti pungguk rindukan bulan.” Yang bermaksud sebagai seorang pemuda yang merindukan gadis yang mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripadanya sehingga menempuh kegagalan.

Ceritanya adalah tentang burung pungguk yang rindukan bulan yang jauh lebih tinggi daripadanya. Cinta burung pungguk itu tidak ditolak dan tidak juga diterima tetapi pungguk hanya boleh memandang Puteri Bulan dari jauh. Puteri Bulan selalu pergi ke taman indah dan pungguk pergi ke taman itu atas bantuan burung cenderawasih (phoenix). Burung pungguk dan Puteri Bulan dapat berjumpa dan melepaskan rindu mereka. Perkara itu diketahui oleh garuda (condor). Garuda membunuh burung pungguk dan bangkainya dibuang di sungai. Dari bangkai burung pungguk itu lahir cendawan seperti haiwan hidup. Sejak itu pungguk merindukan bulan dan setiap malam terbang mendekati bulan.

Syair-syair seumpama ini amat banyak dan ia menjadi kiasan kepada kehidupan manusia yang menghadapi kegagalan dalam percintaan.

Sabai Nan Alaih.

Sabai Nan Alaih tergolong dalam satera rakyat dikalangan masyarakat Melayu berketurunan Minangkabau. Sebagai Sastera rakyat ia adalah asli dan tidak dipengaruhi oleh unsur asing. Antara intisari ceritanya ialah:
Sabai Nan Alaih atau Sabai Yang Halus merupakan nama gelaran kepada anak Raja Babanding, sabai Nan Alaih adalah seorang gadis cantik yang amat disukai oleh raja Nan Panjang, sorang tua bangka yang mempunyai isteri. Raja Nan Panjang melakukan untuk memiliki Sabai. Raja Nan Panjang telah mengajak Raja Babanding untuk menyabung ayam dan terjadinya pergaduhan antara mereka menyebabkan Raja Babanding mati ditembak sahabat raja Nan Panjang. Sabai berjumpa Raja Nan Panjang dan memakinya tetapi Raja Nan Panjang masih ingin memperistikannya. Sabai mengajak Raja Nan Panjang bertarung menggunakan senjata api. Sabai terluka akibat terkena tembakan Raja Nan Panjang tetapi Raja nan Panjang mati ditembak Sabai.

Sesuai dengan latar belakang masyarakat Minangkabau, cerita ini berkaitan dengan adat dan keadaan tempatan. Unsur pengajaran dapat dilihat melalui sikap Raja Nan Panjang yang tidak sedar diri.

Bustanus Salatin / Bustan As-Salatin


Bustanus Salatin merupakan karya sastera ketatanegaraan yang dihasilkan pada zaman kerajaan Islam di Acheh oleh Sheikh Nuruddin al-Raniri. Karya ini dikenali8 sebagai Taman raja-raja. Kitab ini dirujuk kepada beberapa buah kitab lain khususnya kepada bahasa Parsi.

Sesuai dengan namanya, kitab ini menjadi rujukan penting serta panduan kepada raja-raja dan pegawai kerajaan pada zaman Kerajaan Acheh. Dari segi isi, karya Nuruddin ini lebih bebas dan menyesuaikan dengan pandangannya serta keperluan masa. Kitab ini mengandungi 17 Fasal iaitu tentang kejadian langit dan bumi, kisah nabi-nabi dan raja-raja, sifat raja adil, raja bertapa dan wali yang saleh, raja yang zalim, orang yang murah hati dan berani, akal, ilmu firasat, perubatan dan sifat-sifat wanita. Dari segi agama, terdapat kisah Nur Muhammad, Luh Maffuz, Syurga, Sidratul Muntaha dan kisah nabi-nabi sehingga Nabi Muhammad. Cerita para wali dan orang saleh juga dilukiskan dalam kitab ini.

Dari segi kesusasteraan ditunjukkan betapa kemampuan Nuruddin menghasilkan sebuah karya yang berharga dan menjadi salah satu karya yang terpenting dalam sejarah kesusasteraan Melayu Klasik pada Zaman Acheh. Penggunaan Bahasa Melayu yang baik oleh Nuruddin juga menjadikan buku ini dapat dibaca oleh semua orang supaya menjadi nasihat dan panduan kepada mereka.

13 comments:

Anonymous said...

These kinds together with seats are hassle-free to transport and remove tie
down band. You will upward on the proper path completely
to further residence. There is a story with this rose .
Usually do not stroll into that parking good subject for a
cigarette smoke. http://www.girlsblogspot.com/MarlysFri

Review my blog post; ヴィトン メンズ

Anonymous said...

But the jackets with V-shaped steps help visually increase your
neck in addition to the chest to emphasize. Drycleaning
need to then take spot about the subsequent four-24 hours.
Give up that company while being meant to be wearing a be
appropriate for and tie. Martens boots also became together
with British nationalism, which is ironic in why Dr.
http://asomatous.poundnails.com/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=ChelseyCh

Anonymous said...

Being a sold-out event, this promises to be a couple of instances that dreams are made of.
The main ugly phrases comprised "Pelosi hates Us. All these factors pose as outstanding inconvenience to a shopper. One regarding the most well liked designer labels in support of men's accessories is generally paul smith. http://www.mathieu.ro/wk/NoreenasWilburav

Anonymous said...

Oftentimes it's the simple, British name, or perhaps the attention to part. Many companies and as a result individuals are electing for them. Many companies and individuals are searching for them. Although they costly personalised, it normally requires longer to check the results. http://myteenageself.com/MaxieMore

Anonymous said...

みんな、バレンシアガ販売を買っている間お金を節約する場合は確認あなたは決してあなたの妻やショッピング中のガール フレンドをもたらす

Here is my site ... バレンシアガ 財布 メンズ

Anonymous said...

paul smith Woman is nevertheless another flowery summer aftershave.
Primo is located at Route 26 together with County Route 48 in this Jefferson County community.
But then, that being said do deer combined with other game.
There are several English designer brands that are really
worth having a quick look at. http://complaindrain.
com/read_blog/139984/shopping-for-shoes-online

Anonymous said...

Lululemon Outlet Canada
Using all this capital streaming on, this limited swap is just not earning a living perfectly. I'm going to be back a few weeks after we find the then spherical connected with quick attraction info. Might some of these leaders try to make that collection for a second time? Clearly, you can only have to procrastinate and find out.. The businesses we tend to seen who lagged the recent selling price focus on were being Rain forest, Salesforce, in addition to LinkedIn. Salesforce and also LinkedIn cant be found stunning simply because equally are generally closely overvalued using massive P/E quotients which were quite possibly considerably previously mentioned ones own market and then the promote also checking out the forthcoming P/E. Amazon online marketplace, on the other hand, was handed your 5% progress fee by using dicounted limitation amount.


http://www.monroussillon.ca/

Anonymous said...

In this two part series, we'll appear into these concerns.
There are times ladies want to ditch the purse and go dancing.
Enabling this feature will allow you to immediately reply with out quitting the current page.


My web page ... http://academyofcode.net/activity/p/245523/ (www.flappybirdy8.com)

Anonymous said...

Here it will always be advisable to obtain the builders right
at the site where the fence shall be placed. Walk the survey line and examine the post locations for big rocks, stumps, or
some different that could impede construction or damage
equipment. When installing gate posts you will want to make sure the footing holes really are a bit larger because gate continuously is used and
worked on their lifetime.

Also visit my page: fence contractors hadley

Anonymous said...

I need to to thank you for this excellent read!!
I certainly loved every little bit of it. I have got you book-marked to look at new things you post…

Here is my blog :: renting carpet cleaner

yanmaneee said...

balenciaga trainers
golden goose
mlb jerseys
air jordan
nike epic react flyknit
michael kors
nike air max 270
air max 97
off white clothing
fila shoes

mcsayne said...

a fantastic readhelpful site a fantastic readthis content find more infoExtra resources

Unknown said...

r7p18k6a58 a7t67a3t21 o7f66f8z74 z8t12r2t49&language=fr j4r13l7p19 b0n46o3k58