Sunday, November 9, 2008

Angkatan 45

-dipelopori oleh Chairil Anwar, Idrus, Rosihan Anwar, Usmar Ismail dan Asrul Sani
-satu golongan penulis yang telah wujud di zaman Jepun hingga awal tahun 50an di Indonesia
-berasaskan semboyan tegas iaitu Humanisme Universal, yang ingin melepaskan diri dari ikatan-ikatan lama yang telah mengongkongnya dengan mengutamakan kebebasan individu disamping meniupkan kesedaran kepada kebudayaan dunia.

-Chairil Anwar menyumbangkan antologi sajaknya Deru Bercampur Debu, Kerikil Tajam dan Yang Terhempas dan Yang Terputus.
-Pramudya Ananta Tur menyumbangkan novel Keluarga Gerilya dan Achdiat Karta Mihardja menyumbangkan Atheis.
-Idrus menyumbangkan antologi cerpennya Dari Ave Maria Ke Jalan Lain Ke Rome.
-Usmar Ismail menyumbangkan drama “MutiaraDari Nusa Laut” dan “Dosa Tak Berampun”.
-dalam sajak Chairil Anwar memperlihatkan persoalan-persoalan kehidupan individu dan anarkis manakala dalam sajak Asru Sani memperlihatkan persoalan manusia dan kemanusiaan. Dalam novel Achdiat memperlihatkan persoalan manusia yang berhubung dengan ideology dan kepercayaan seperti pencipta yang Maha Kuasa.

Kesimpulannya, Angkatan 45 dikatakan lebih baik dari Angkatan Pujangga Baru. Jika di lihat dari segi struktur dan teknik sajak, novel, cerpen dan drama, Angkatan 45 memperlihatkan pembaharuan yang amat ketara. Kebanyakkan sajak dicipta mengikut aliran ekspresionisme dan tidak mementingkan bilangan baris setiap rangkap serta menggunakan kata-kata pendek dan padat untuk mendapatkan makna yang maksima. Struktur dan teknik karya-karya mereka sudah bercorak psikologis disamping penggunaan teknik suspen, dialog dan monolog yang sangat berkesan. Corak penulisan sebegini juga mempengaruhi penulisan penulis-penulis muda bukan sahaja di Indonesia, bahkan juga di Tanah Melayu.

No comments: