Thursday, December 4, 2008

Bahasa Melayu

Untuk mengambil peperiksaan Bahasa Melayu peringkat A'Level, bukan sekadar nota yang anda perlukan. anda perlu membuat kajian dan memahami beberapa buah novel. antara novel yang perlu anda kaji ialah novel Saga, Atheis, Hikayat Hang Tuah dan Warisan Puisi Melayu. dalam peperiksaan Bahasa Melayu kertas dua, terbahagi kepada 4 bahagian. bahagian A ialah soalan-soalan berkenaan dengan Hikayat Hang Tuah (edisi pelajar) dan Warisan Puisi Melayu. bahagian B ialah soalan-soalan berkenaan dengan Sejarah Kesusasteraan Melayu Sampai Kira-Kira 1800 Masihi (Sejarah Kesusasteraan Melayu Klasik). manakala bahagian C ialah Atheis dan Saga, dan bahagian D pula ialah Sejarah Kesusasteraan Melayu Sesudah Kira-Kira Tahun 1800 Masihi (Sejarah Kesusasteraan Melayu Moden).

anda dikehendaki menjawap lima soalan, sekurang-kurangnya satu dari setiap bahagian. secara ringkas, anda dikehendaki menjawap satu soalan dari setiap bahagian dan memilih satu soalan tambahan dari mana-mana bahagian.
soalan-soalan bahagian A dan C selalunya adalah dialog-dialog penting dipetik dari buku dan soalan perbincangan. manakala soalan bahagian B dan D selalunya adalah cerita ringkas dan perbincangan.

Saga karya Abdul Talib Hasan.

(ps: yg aku pakai, covernya warna putih. lain sikit, tapi nevermind lah.. janji isinya sama.. tapi ku liat dikadai buku, sama jua warna putih. maybe ani covernya yang lama.. wataknya: rahmat, munirah dan hisyam)

Atheis karya Achdiat K.Mihardja.

(ps: covernya warna ijau, blakangnya warna putih. nda tau lah dikadai apa usulnya.. wataknya: hasan, kartini dan anwar)

Warisan Puisi Melayu disusun oleh Mohd Taib Osman.

(ps: kulitnya warna kuning, yg sekolah pinjamkan. nda tau lah dikadai. nda pernah teliat. sorry nada gambar)
Hikayat Hang Tuah Edisi Pelajar karya Kasim Ismail
(ps: yg sekolah pinjamkan, kulitnya warna kuning tu. yg ku liat dikadai, warna coklet. sama kali saja. wataknya ofcourse hang tuah sama kawannya. bukunya ada dlm 500+ page kali. sorry nada gambar)


No comments: